Leren met flashcards. To drop or not to drop?

Een stapeltje witte, gelinieerde flashcards

Definities stampen kan best saai zijn. Flashcards kunnen het leren zowel leuker als effectiever maken. De manier waarop je ze gebruikt heeft veel invloed op de kwaliteit van het leren op de langere termijn.

Wat zijn flashcards?

Flashcards zijn kaartjes met op de ene kant een woord of concept en op de andere kant de uitleg. Er zijn daarnaast ook talloze flashcard-apps in omloop. De kaartjes zijn heel handig om begrippen te oefenen, te herhalen en te controleren. Als je een concept met bijbehorende definitie beheerst, kun je de flashcard wegleggen (‘droppen’). Maar hoe bepaal je wanneer je een flashcard kunt wegleggen?

Droppen van een flashcard

Uit een studie van de Universiteit van California bleek dat de effectiviteit van het leren met flashcards sterk bepaald wordt door het moment waarop een student besluit een kaart te droppen. Studenten die dat te vroeg deden, bleken minder goed in staat om definities na verloop van tijd te (re)produceren. Wie te laat kaarten dropte, hield onvoldoende tijd over om de complexere definities te bestuderen. Het is dus zoeken naar de juiste middenweg.

Doeltreffend gebruiken

Er zijn meerdere technieken die kunnen helpen om flashcards op een doeltreffende manier te gebruiken. Zo wordt in deze video uitgelegd hoe je met het Leitner-systeem lastige definities vaker terug kunt laten komen tijdens het leren met flashcards. Tips voor het optimaliseren en gebruiken van flashcards vind je in deze video.

Voordeel voor docenten

Flashcards, mits goed gebruikt, zijn dus een aanrader voor studenten die begrippen en definities moeten stampen. Maar ook docenten kunnen hier hun voordeel mee doen. Wellicht een idee voor een laatste college voor de toets (laat studenten zelf flashcards maken) of een alternatieve quiz aan het eind van een college!

Deze studietip is geschreven door:

Tips en trainingen

Ben je op zoek naar een betere studie-aanpak, of wil je bepaalde studievaardigheden verder ontwikkelen? Bekijk welke trainingen je bij ons kunt volgen, of neem een kijkje bij onze andere studietips.