Presenteren? Zo houd je je publiek geboeid

Online presenteren

Goed presenteren is een kunst die je je met gerichte oefening en feedback eigen kunt maken. Want kernachtig een academisch verhaal vertellen, kan best een uitdaging zijn. Zeker als je ook nog overtuigend wilt overkomen en je publiek geboeid wilt houden. Hoe pak je dat aan?

Het voorbereiden van je presentatie

Denk allereerst goed na over de opdracht van de presentatie. Je moet je publiek ‘iets’ vertellen over een onderwerp of onderzoek, wat snel kan resulteren in een voorgedragen versie van een geschreven artikel. Gevolg: Je publiek haakt af, of kan je verhaal minder goed volgen en onthouden. Onderstaande tips helpen je op weg bij het voorbereiden van je presentatie.

Formuleer een kernboodschap

Je kernboodschap is een specifieke uitspraak over een onderwerp, die je gebruikt als leidend principe bij het ontwerpen van je presentatie. Een goede presentatie geeft een beargumenteerd antwoord op een vraag. Als je die vraag of de kernboodschap te pakken hebt, zal je presentatie overtuigender en interessanter worden. 

Zorg voor een to-the-point structuur

Om te zorgen dat je publiek de kern onthoudt, zul je hier in je presentatie regelmatig naar moeten verwijzen. Bekijk een handige vuistregel in de studietip To the point presenteren.

Betrek je publiek bij je verhaal

Een presentatie voelt vaak als eenrichtingsverkeer. De aandacht voor en van je publiek is daarom van cruciaal belang. Bedenk manieren om mensen bij je verhaal te betrekken. Bedenk bijvoorbeeld een pakkende opener, waarin je je publiek een situatie voorlegt en hierover laat nadenken. Door je publiek regelmatig aan te spreken, houd je mensen scherp. Je kunt de interactie opzoeken door het publiek input te laten geven. Denk daarbij goed na over de functie van je vraag, het soort antwoorden dat je kunt verwachten en hoe je die gaat gebruiken in je verhaal. Je kunt interactie ook minder direct opzoeken, door een retorische vraag te stellen of in te haken op een gemeenschappelijke ervaring. 

Gebruik PowerPoint op een slimme manier

Zorg voor een dynamische, visueel aantrekkelijke PowerPoint. Beperk de hoeveelheid tekst en laat je PowerPoint als het ware als decor bij je verhaal fungeren. Leid je publiek als een gids in een museum door de grafieken en afbeeldingen heen. Op die manier richt je de aandacht en gebruik je de PowerPoint om je verhaal kracht bij te zetten.  

Het uitvoeren van je presentatie

Om de aandacht vast te houden, moet je de middelen die je voor handen hebt heel bewust inzetten. Met je houding, ondersteunende gebaren, expressie en ruimtegebruik kun je je verhaal kracht bijzetten en je publiek geboeid houden.

Intonatie staat met stip op 1

Je gebruikt intonatie om betekenis te geven aan gesproken zinnen, waardoor het de luisteraar minder moeite kost om de inhoud op te nemen. Een goede intonatie drukt expressie of levendigheid uit, waardoor je de aandacht van de luisteraar weet vast te houden. Je kunt met je stem de kernboodschap als het ware ‘uitlichten’, een punt maken, sfeer creëren en een verhaal zo vertellen dat je publiek er helemaal in zit. Denk na welke boodschap of welk gevoel je met je presentatie wilt overbrengen. Selecteer minstens 3 punten in je presentatie waar je ‘speelt’ met je intonatie.

Articuleer

Luisteren doe je niet alleen met je oren, maar ook met je ogen. Zeker als je publiek je gezicht minder goed kan ‘lezen’ tijdens een online presentatie, mag je nadrukkelijker articuleren. Je hoeft dit niet te overdrijven, maar door woorden goed voorin je mond te plaatsen, klink je ‘dichterbij’ en hoef je niet per te harder te praten. Dit is ook handig als je van nature een zacht stemgeluid hebt.

Varieer in tempo 

Het is niet per definitie zo dat je niet snel mag praten. Het is de kunst om af te wisselen in tempo. Hierdoor wordt je presentatie dynamischer. Als je complexe materie onthult of een kernuitspraak doet. is het handig om het tempo wat lager te leggen. Geef je daarna een voorbeeld of behandel je informatie die gemakkelijk te begrijpen is, dan mag je wat sneller spreken.

Laat regelmatig goed getimede stiltes vallen 

Je publiek heeft tijd nodig om informatie te verwerken. Dus als jij doorratelt zonder enige pauze, zal je boodschap niet meer tot mensen doordringen. Las daarom na het formuleren van je kernboodschap, een belangrijk argument of een concluderende uitspraak een stilte in van ongeveer 3 seconden. Plan deze stiltes en oefen ze. Als je dit beheerst geef je woorden meer impact om kom je bovendien zelfverzekerder over.

Aan de slag

Mooie tips, maar hoe kun je dit leren? Kijk of luister de kunst af bij andere goede sprekers. Ted talks, persconferenties, podcasts, televisiepresentatoren zijn een bron van inspiratie. Wat doet een spreker? Wat is het effect hiervan op jou als luisteraar? En wat hiervan past bij jou? Vervolgens ga je hier zelf mee oefenen. Probeer nieuwe dingen uit en neem jezelf op. Vaak heb je het idee dat je heel erg overdrijft, maar als je jezelf terugluistert blijkt in veel gevallen dat je er nog best een schepje bovenop kunt doen. Hoe vaker je het oefent, hoe natuurlijker het gaat aanvoelen. En als je op dat punt bent aanbeland, beheers je niet alleen de inhoud van je verhaal, maar ook je publiek.

Cursus Zelfverzekerd presenteren

Wil je je presentatieskills verder ontwikkelen? Schrijf je in voor de cursus Zelfverzekerd presenteren