Met deze 10 tips maak jij een steengoede slideshow voor je presentatie

Zaal vol mensen juicht voor de presentator

Bij het geven van een presentatie draait het niet alleen om de inhoud, maar ook om hóe je die inhoud overbrengt op je publiek. Een slideshow geeft visuele ondersteuning, en is dan ook een belangrijk hulpmiddel. Met deze 10 tips ontwerp je in een handomdraai een informatieve en leuke slideshow die de inhoud van je verhaal eer aandoet.

1. Laat elementen op je slide verschijnen op het moment dat je ze bespreekt
      Dus tover je informatie niet allemaal in één keer tevoorschijn. Zo weet je publiek over welk element op de slide je spreekt.

2. Wees selectief
      Prop je slide niet te vol, en lees de tekst op je slide niet voor. Hiermee overbelast je het werkgeheugen van je deelnemers, omdat ze dan tegelijkertijd bezig zijn met luisteren naar je verhaal en het lezen van de slide. Maak daarom gebruik van korte zinnen of steekwoorden. Zo houd je de focus op jouw verhaal, en voorkom je dat je het contact met je publiek verliest.

3. Voeg visuele elementen toe die je verhaal versterken
      Irrelevante visuele informatie is afleidend en kan verwarrend zijn. We raden je aan om op iedere slide een visueel element te gebruiken, mits die dus voldoende relevant is.

4. Vervang geschreven tekst waar mogelijk door figuren en afbeeldingen, zoals een grafiek
      In combinatie met jouw toelichting helpt dit je publiek om je presentatie goed te kunnen volgen en de informatie beter onthouden. Zorg er ook voor dat je het publiek vertelt wat ze op een afbeelding of in een grafiek precies zien.

5. Gebruik informatieve titels bij elke slide
      De titel is het eerste wat je publiek zal lezen. Benut deze kans om de kern van het onderwerp van je slide direct duidelijk te maken. Een duidelijke titel dekt de lading van alle informatie die je bij de slide bespreekt.

6. Besteed minimaal één minuut aan iedere slide in de slideshow
      Heb je te veel slides voor de totale tijd die je hebt? Dan bevat je presentatie waarschijnlijk te veel informatie en zul je moeten schrappen. Een sterke presentatie is namelijk een relevante selectie van de inhoud van je onderwerp.

7. Maak slides met een hoog contrast tussen de tekst en de achtergrond
      Optimaliseer de leesbaarheid van je tekst door te kiezen voor een dikgedrukt sans serif lettertype met lettergrootte 18-24. Vermijd cursieve en onderstreepte tekst en het gebruik van alleen kapitalen; dit is moeilijker te lezen voor mensen met dyslexie of een visuele beperking.

8. Herhaal je kernboodschap aan het einde
      De aandacht van je publiek is het hoogst aan het begin en het einde van een presentatie. Zet de kernboodschap of de ‘take-home-message’ (nogmaals) op de laatste slide.

9. Zorg voor correcte bronvermelding
      Een academische presentatie is onderbouwd met (wetenschappelijke) bronnen. Zet deze bronnen bij de desbetreffende slide en voeg aan het einde van de slideshow een referentielijst toe. Zo is het duidelijk dat de inhoud van je presentatie op betrouwbare informatie is gebaseerd, en dat je daar zorgvuldig mee omgaat.

10. Gebruik templates of de huisstijl
      Vind je het lastig om creatieve keuzes te maken over de slides? Check dan of jouw universiteit of faculteit een huisstijl heeft. Deze stijl beschrijft welke kleuren en lettertypes conform de huisstijl zijn. Vaak zijn er ook slide templates beschikbaar die je kan downloaden en gebruiken. Ook de Universiteit Utrecht biedt tips en templates.

Cursus Zelfverzekerd presenteren

Wil je je presentatieskills verder ontwikkelen? Neem dan een kijkje bij onze cursus Zelfverzekerd presenteren.

Referenties

Alley, M., & Neeley, K. A. (2005). Discovering the power of powerpoint: Rethinking the design of presentation slides from a skillful user’s perspective. Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition, 1-16.

Apperson, J. M., Laws, E. L., & Scepansky, J. A. (2008). An assessment of student preferences for powerpoint presentation structure in undergraduate courses. Computers & Education, 50, 148-153.

Naegle, K. M. (2021). Ten simple rules for effective presentation slides. PLoS Computational Biology, 17, e1009554.