Artikelen lezen vanaf het scherm of op papier: wat is beter?

Mannelijke student zit buiten met een laptop en houdt witte papieren in zijn handen

Steeds meer studenten lezen artikelen op hun laptop, tablet of smartphone. Dat scheelt een hoop printjes. Je kunt bovendien eenvoudig door grote hoeveelheden tekst heen scrollen en informatie sneller scannen, waardoor je meer kunt doornemen in kortere tijd. Maar kun je de inhoud ook beter begrijpen en onthouden als je deze van een scherm afleest?

Uit onderzoek blijkt dat studenten die teksten van papier lezen, hoger scoren op tekstbegrip dan diegene die dezelfde informatie van een scherm lezen. Scrollen beïnvloedt het leesproces op een negatieve manier. En het kunnen maken van een mentale reconstructie van de fysieke lay-out van de tekst (bijvoorbeeld, waar op de pagina iets stond) zorgt ervoor dat je de tekst beter begrijpt.

Als je vanaf een scherm leest, staat je brein in een meer oppervlakkige modus

Daar komt bij, en dat is misschien nog wel belangrijker, dat je je device niet alleen voor leren gebruikt. Een beeldscherm wordt voor ontspanning, verstrooiing en communicatie gebruikt. Dus als jij een artikel op je laptop of telefoon wilt gaan lezen, staat je brein al in een meer oppervlakkige, relaxte modus. Bovendien kom je sneller in de verleiding om te multitasken of zelfs van taak te switchen en iets heel anders te gaan lezen of doen dan je van plan was.

Als je je dus echt iets eigen moet maken, bijvoorbeeld voor een tentamen of een paper, kun je beter  een fysiek boek of geprint artikel pakken. Dat draagt bij aan het tekstbegrip en het geven van betekenis, dat wat je nodig hebt om iets te leren dus! Wanneer je je echter aan het oriënteren bent op de inhoud van een tekst, iets niet heel diepgaand wilt bestuderen of iets voor je plezier leest, kun je prima lezen vanaf een beeldscherm. Zorg er dan wel voor dat je de tekst met een duidelijk doel voor ogen doorneemt en eventuele afleiding elimineert.

Meer lezen

Screen-based online learning will change kids' brains. Are we ready for that? (Maryanne Wolf)

Auteurs

Tips en trainingen

Wil je je studievaardigheden verder ontwikkelen? Neem dan een kijkje bij onze trainingen of andere studietips.

Werk je in het onderwijs, en wil je je doorontwikkelen? Bekijk ons professionaliseringsaanbod.