Skills booster: Sneller lezen, meer onthouden

Bestudeer de hoofdstukken 4, 7 en 9 of lees dit artikel. Wat betekent dat eigenlijk? Moet je alles van A-Z lezen, en zo nee; hoe zorg je dan dat je de juiste dingen op het juiste moment leest? Het tempo ligt bovendien hoog, dus om ‘bij te blijven’ is het van belang dat je weet hoe je het lezen moet aanpakken.

Uit onderzoek blijkt dat studenten die effectief lezen, hogere cijfers halen en beter in staat zijn om actief deel te nemen aan discussies en papers te schrijven. Voor het bestuderen van de stof moet je  in staat zijn om hoofd- en bijzaken te onderscheiden, verbanden te leggen met wat er in de colleges wordt besproken en actief betekenis te geven aan wat je leest. Bovendien moet je verschillende bronnen kunnen analyseren, toepassen op een nieuw vraagstuk, of de inhoud van een tekst ter discussie kunnen stellen.

Leesstrategieën

In het filmpje verderop op deze pagina leer je meer over verschillende leesstrategieën die helpen om je leesvaardigheid te optimaliseren. Deze strategieën zijn in het kort:

• Previewing
    Dit is de tekst globaal doorkijken. Bekijk de koppen, dikgedrukte begrippen en informatieve afbeeldingen.

• Skimming
    Hierbij lees je fragmenten van een tekst. Denk bijvoorbeeld aan een samenvatting, conclusie of discussie.

• Scanning
    Als je op zoek bent naar specifieke informatie ga je scannen. Met je vraag of een concept in gedachten bekijk je de inhoudsopgave of laat je je ogen over de tekst gaan om relevante informatie te vinden.

• Detailed reading
    Dit is intensief lezen. Je leest de fragmenten die je tot in detail moet kennen of begrijpen. Dat betekent dat je bepaalde stukken vaker leest en aantekeningen maakt.

Voordat je het filmpje bekijkt en een strategie kiest, zijn hier alvast vier vragen die je jezelf moet stellen.

Filmpje leesstrategieën

Meer tips

Op zoek naar meer schrijf- en studeertechnieken die je direct kunt toepassen? Bekijk het overzicht van alle tips en kennisclips.

De Skills Boosters worden aangeboden door: Onderwijsadvies & Training, het Skills Lab en het Nationaal Programma Onderwijs.

Workshop Sneller lezen en meer onthouden

Heb jij soms moeite met het lezen van teksten, bijvoorbeeld omdat je dyslexie hebt? Neem dan eens een kijkje bij onze workshop Sneller lezen en meer onthouden.