Verhelp je writers block met free writing!

Free writing - Academische vaardigheden

Vind je het moeilijk om te beginnen met schrijven? Lukt het je niet om een outline te maken of je eerste zinnen op papier te krijgen? Het schrijven van een paper of scriptie kan aanvoelen als een berg die je moet bedwingen. Veel studenten ervaren tijdens hun studie een “writers block” en dat kan behoorlijk frustrerend zijn. In deze studietip presenteren we free writing; een techniek die je kunt inzetten om (weer) op gang te komen met schrijven.

Wat is free writing?

Bij free writing leg je de focus op creëren van een tekst. Je zet je kritische modus uit en gaat nog niet sleutelen aan de tekst of passages herschrijven. In plaats daarvan laat je je gedachten vrij stromen en schrijf je alles op wat er in je opkomt. Je schrijft om je gedachten helder te krijgen en ideeën te ontsluiten. Deze techniek is oorspronkelijk ontwikkeld door Peter Elbow: hij toont aan dat schrijven leuker wordt en het proces vlotter verloopt, als de angst voor het schrijven van een perfecte zin, alinea, of product wegvalt.

Free writing doe je zo

Free writing doe je door de volgende stappen te volgen:

1. Formuleer eventueel een vraag en zet die bovenaan je papier, bijvoorbeeld: wat wil ik schrijven over ‘de eigenschappen van de democratische samenleving’.
  2. Zet een wekker, bijvoorbeeld op 20 of 30 minuten.
  3. Blijf continu (zonder onderbrekingen of afleiding) schrijven tot je wekker gaat.
  4. Als je gedachtestroom stokt, kun je opschrijven ‘ik weet niets’, ‘er komen even geen woorden’. Wat er maar in je hoofd op komt.
  5. Lees niet terug of ga zinnen herschrijven. Je mag geen backspace gebruiken.

Sommige mensen vinden het prettig om iedere dag een half uur aan free writing te doen als ze opstaan, zodat ze in de schrijfmood komen en hun creativiteit wordt aangewakkerd. Wie weet werkt het voor jou! Probeer het eens.

Tips en trainingen

Ben je op zoek naar een betere studie-aanpak, of wil je bepaalde studievaardigheden verder ontwikkelen? Bekijk welke trainingen je bij ons kunt volgen, of neem een kijkje bij onze andere studietips.

Referenties

Elbow, P. (1973). Writing without teachers. Oxford: Oxford University Press.

Elbow, P. (1989). Toward a phenomenology of freewriting. Journal of Basic Writing, 8 (2), 42- 71.

Elbow, P. (1998a). Writing with power. 2nd Edition. Oxford: Oxford University Press.

Elbow, P. (1998b). Writing without teachers. 2nd Edition. Oxford: Oxford University Press.

Elbow, P. (2000). Everyone can write: Essays towards a hopeful theory of writing and teaching writing. New York: Oxford University Press.