Sociale veiligheid
De Universiteit Utrecht (UU) wil een fijne en veilige studie- en werkomgeving bieden aan alle studenten en medewerkers. We behandelen elkaar met respect. Sociale veiligheid is een thema dat doorlopend aandacht vraagt, van ons allemaal. Als we ons samen inzetten voor een sociaal veilige UU, kunnen we voortzetting en normalisering van ongewenst gedrag voorkomen.
Ik wil iemand spreken over ongewenst gedrag
Het kan gebeuren dat je als student of medewerker op een ongewenste manier wordt benaderd. Bijvoorbeeld bij (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten. Je kunt altijd bij iemand terecht om hier in vertrouwen over te praten, een melding te doen, samen te bekijken welke mogelijkheden er zijn en eventueel een klacht in te dienen. Als jij denkt dat er sprake is van ongewenst gedrag, maak het dan bespreekbaar, ook als getuige.
Ik wil zelf aandacht besteden aan sociale veiligheid
Een sociaal veilige universiteit creëren we samen. Het is daarom belangrijk het gesprek hierover aan te gaan en actie te ondernemen bij ongewenst gedrag. Wil jij weten hoe jij kunt zorgen voor een sociaal veilige studie- en werkomgeving? Of wil je als leidinggevende met je team aan de slag? Bekijk de mogelijkheden.
Medewerkerssymposium Studentenwelzijn
Werk je met studenten, bijvoorbeeld als docent of studentbegeleider? Kom dan naar het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn op 15 april. We gaan in gesprek met studenten en met elkaar. Er zijn sprekers en workshops, bijvoorbeeld de workshop Actieve Omstander. Twintig procent van de studenten heeft wel eens te maken gehad met pesten, discriminatie, chantage en seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt het Interstedelijk Studenten Overleg. Wanneer grijp je in en hoe doe je dat? Tijdens de workshop krijg je tools aangereikt om ongepast gedrag aan te kaarten. Zo draag je bij aan een veilige leer- en werkomgeving.
Regels en afspraken
De UU heeft verschillende regelingen waarin regels, richtlijnen en afspraken staan over (on)gewenst gedrag. In de Code of Conduct lees je welke richtlijnen voor gedrag en reflectie we aanhouden voor studenten en medewerkers. In de Gedragscode ter voorkoming en bestrijding van ongewenst gedrag vind je terug welke specifieke afspraken we hebben over (on)gewenst gedrag, en in de Klachtenregeling ongewenst gedrag lees je wat we doen als het toch fout gaat. Deze regelingen worden binnenkort geactualiseerd na instemming van de medezeggenschap.
- Code of Conduct (pdf)
- Gedragscode ter voorkoming en bestrijding van schendingen van interpersoonlijke integriteit (ongewenst gedrag) (pdf)
- Regeling werkwijze meldingen en klachtbehandeling Schendingen Interpersoonlijke Integriteit (ongewenst gedrag) (pdf)
- CAO-NU artikel 1.12 (ongewenst gedrag) (pdf)