Dies Natalis 2015, Universiteit Utrecht 379 jaar

Frits van Oostrom spreekt Diesrede uit
Prof. dr. Frits van Oostrom spreekt de Diesrede uit

Op donderdag 26 maart 2015 werd de 379e Dies Natalis van de Universiteit Utrecht gevierd.

Het thema van de viering was ‘Onderwijs in beweging’.

Diesrede

De diesrede getiteld ‘Onderwijs als gesprek’ werd gehouden door prof. dr. Frits van Oostrom, Universiteitshoogleraar en hoogleraar Middeleeuwse Cultuur.

Daarnaast werden de eredoctoraten, de Docentenprijs 2014-2015 en de prijs Jong Docententalent 2014-2015 uitgereikt.

Verleende eredoctoraten

Professor Doug Altman

Professor Douglas Altman is hoogleraar Statistics in Medicine aan de Universiteit van Oxford (Engeland) en directeur van het Centre of Statistics in Medicine van diezelfde universiteit. Hij is een van de meest invloedrijke en geciteerde onderzoekers in de biomedische wetenschappen. Zijn werk en verdiensten strekken ver buiten zijn eigen onderzoeksveld. Zo werkte hij aan het transparanter maken van medische publicaties en het aankaarten van misstanden in klinisch onderzoek.

Professor Kurt VanLehn

Professor Kurt VanLehn is hoogleraar Effectief onderwijs in de exacte vakken aan de Arizona State University (VS). Als informaticus werkt VanLehn aan technologie voor leren en onderwijs, en ondersteuningsprincipes voor het leren. Hij is verantwoordelijk voor een aantal belangrijke doorbraken, onder meer een innovatief intelligent tutoring-systeem voor het ondersteunen van natuurkundige lesstof en opgaven. Hiermee liet hij onder andere zien dat het geven van teveel ondersteuning soms contraproductief kan werken. Ook wist VanLehn studentenmodellen, representaties van de kennis van de student, realistischer en bruikbaarder te maken.

Erepromotor: prof. Johan Jeuring