Onderzoek naar uitdagender lees- en schrijfonderwijs krijgt NRO-subsidie

Middelbare scholieren studeren. Foto: © iStock.com/Wavebreakmedia
© iStock.com/Wavebreakmedia

Het interdisciplinaire consortium ‘Bewuste genre-geletterdheid in het voortgezet onderwijs’ krijgt bijna 1 miljoen euro van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Met de subsidie gaat het team onderzoeken hoe lees- en schrijfonderwijs uitdagender en betekenisvoller kan worden gemaakt door een vakoverstijgende en genredidactische aanpak.

Lesmaterialen voor vmbo-tl en havo

Vanuit de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht zijn Renske Bouwer (specialist in schrijfdidactiek), Jacqueline Evers-Vermeul (specialist in leesdidactiek) en Erwin Mantingh (specialist in literatuuronderwijs) betrokken.

“We zijn erg blij met deze mooie subsidie”, vertelt Jacqueline Evers-Vermeul. “Die maakt het mogelijk om nieuwe lesmaterialen voor vmbo-tl en havo te ontwikkelen en testen.” Samen met Bouwer en Mantingh is ze verantwoordelijk voor een systematische review van internationale studies naar genredidactiek. “Dat wordt een raamwerk voor de te ontwikkelen lessenseries. Hiermee hopen we het lees- en schrijfonderwijs bij Nederlands en geschiedenis betekenisvoller en uitdagender te maken.”

Betere lees- en schrijfresultaten in het voortgezet onderwijs

“Het is onze verwachting dat leerlingen betere lees- en schrijfresultaten zullen halen en meer opsteken van de vakinhoud,” vervolgt Evers-Vermeul, “doordat we in deze lessen actief de transfer bewerkstelligen tussen wat leerlingen bij Nederlands over genres leren naar wat ze daarmee kunnen in andere contexten.”

Vanuit hun expertise als lerarenopleiders denken de geesteswetenschappers bovendien mee over nieuwe modules voor docentprofessionalisering over taalgericht vakonderwijs. “Een postdoc zal deze modules testen binnen de lerarenopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Windesheim in Zwolle”, zegt Evers-Vermeul. Ze verwacht dat deze direct inzetbaar zullen zijn binnen opleidingen tot leraar geschiedenis en leraar Nederlands en ook bruikbaar zijn voor nascholing op het gebied van taalgericht vakonderwijs.

Het project gaat vermoedelijk 1 mei 2024 van start. Het Utrechtse team zal nog verder worden versterkt met een promovendus, met Ted Sanders als beoogd promotor. Andere partners in het consortium zijn: Ninke Stukker (hoofdaanvrager en projectleider) en Kees de Glopper (Rijksuniversiteit Groningen), Carla van Boxtel en Jannet van Drie (Universiteit van Amsterdam), Stefan Glasbergen (Hogeschool van Amsterdam), Wilbert Spooren (Radboud Universiteit) en Jeroen Steenbakkers (Hogeschool Windesheim).