Subsidie voor onderzoek
The mission of Universiteit Utrecht (UU) and the Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) is to enhance quality of academic education by stimulating teacher development, teaching innovation, and educational scholarship. The Utrecht University Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) Grants aim to stimulate the development of academic teachers and to support improvement of their education, by stimulating teachers to conduct a systematic inquiry of their own teaching practice. Such a scholarly approach contributes to education quality by generating situated educational knowledge, but also to teacher development and educational innovation.
See here for more information and application.
Onderzoeksprojecten die in dit programma van het Nationaal Regieorgaan Onderzoek (NRO) gefinancierd worden, richten zich op de onderwijspraktijk van het hoger beroepsonderwijs en/of het wetenschappelijk onderwijs in Nederland. De projectresultaten dragen bij aan (wetenschappelijke) kennis over het hoger onderwijs, de ontwikkeling van opleidingen of instellingen en de professionalisering van docenten. Er worden concrete inzichten en producten voor de onderwijspraktijk verwacht. De belangrijkste gebruikers van de resultaten van de praktijkgerichte projecten zijn professionals in de onderwijspraktijk. Consortia van hoogleraren en/of lectoren in de onderwijswetenschappen én onderwijsprofessionals kunnen financiering aanvragen. Binnen het consortium moeten onderwijsprofessionals van ten minste twee bekostigde instellingen voor hoger onderwijs vertegenwoordigd zijn.
Bron: https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/praktijkgericht-onderzoek-ho/
Onderwerpen op de beleidsagenda zetten. Een bewustere keuze kunnen maken uit verschillende beleidsalternatieven op basis van gedegen onderzoek. Een wetenschappelijke onderbouwing geven aan onderwijsbeleid. Dat zijn in het kort de doelstellingen van het programma Beleidsgericht onderwijsonderzoek. Dit programma resulteert meestal niet in een concreet advies, maar in algemene aanbevelingen voor beleid, voor de onderwijspraktijk en voor (vervolg)onderzoek. In de uitwerking hecht het NRO eraan dat niet alleen aandacht wordt gegeven aan mogelijke richtingen van beleid; die kunnen vaak als bekend worden verondersteld. De vraag is meer hoe beleid daadwerkelijk gestalte krijgt. Met welke (innovatie)mechanismen moet rekening worden gehouden? Wat is uiteindelijk het resultaat van geïmplementeerde beleidsmaatregelen? Om dit te bereiken zal tijdens het project worden overleg met drie partijen (onderzoekers, beleidsmakers en de programmaraad), beginnend met een startgesprek. Het onderhouden van contact over het project tussen onderzoekers en beleidsmakers gedurende project is van belang om ervoor te zorgen dat uitkomsten van het onderzoek relevant zijn op het moment dat de (laatste) resultaten verschijnen.
Bron: https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/beleidsgericht-onderzoek/#1521804078007-2dea7d69-f715
Vanaf medio februari tot en met 3 september 2020 is het mogelijk om aanvragen voor de zogenoemde overzichtsstudies in te dienen: kortlopende studies naar onderwerpen waarvan nog geen actuele overzichtsartikelen bestaan. Uiterlijk 14 april 14.00 uur moet daarvoor uw vooraanmelding binnen zijn bij het NRO. Voor deze ronde dient u anoniem in en wordt er geloot. Meer informatie via deze link.
Het financieringsinstrument Samenhangende onderzoeksprojecten is bedoeld om diepgang en samenhang in het onderwijsonderzoek mogelijk te maken. Projecten liggen op het terrein van het primair onderwijs, algemeen voortgezet onderwijs, voorbereidend, middelbaar en hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs, en lerarenopleidingen. Het gaat hierbij om fundamenteel onderzoek naar het beleid en de praktijk in het onderwijs op de (midden)lange termijn. Verklaringsvragen staan centraal. De projecten moeten grensverleggend onderzoek opleveren, zowel in conceptueel-theoretisch als in methodisch opzicht. Ook de impact op de onderwijspraktijk en/of het onderwijsbeleid moet nieuwe aspecten bevatten.
Bron: https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/samenhangende-onderzoeksprojecten/
Hoe kan de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt verbeterd worden? Welke 21e-eeuwse vaardigheden zijn van belang voor kinderen en hoe kunnen deze het beste aangeleerd worden? En hoe kunnen serious games ingezet worden bij de verwerving van nieuwe professionele vaardigheden? Welke achterliggende neurocognitieve leerprincipes en neurofysiologische effecten spelen daarbij een rol? Onderzoekers en professionals uit de praktijk bundelen hun krachten binnen drie onderzoeksprogramma's om tot wetenschappelijke kennis te komen die direct in de praktijk toepasbaar is.
Bron: https://www.nwo.nl/onderzoek-en-resultaten/programmas/human+capital
Met het Fulbright Beurzenprogramma voor wetenschappers kunnen Nederlandse academici onderwijs geven in de Verenigde Staten, al dan niet in combinatie met onderzoek. Het Fulbright Center stelt jaarlijks maximaal twee beurzen beschikbaar voor wetenschappers in dienst van universiteiten en onderzoeksinstellingen in Nederland, voor een minimale verblijfsperiode van drie maanden. Het Fulbright Beurzenprogramma is een wereldwijd programma waaraan meer dan 150 landen deelnemen. Het doel is het begrip tussen Amerikaanse staatsburgers en burgers van andere landen te bevorderen. Het beurzenprogramma werd in 1946 in het leven geroepen door de Amerikaanse senator J. William Fulbright.
Bron: https://fulbright.nl/naar-de-vs/wetenschappers/fulbright-beurzen-2/
Met deze subsidieronde beoogt de programmacommissie hoger onderwijs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) bij te dragen aan de wetenschappelijke kennis over en voor het hoger onderwijs van de toekomst. De onderzoeken die met deze subsidies gefinancierd worden zijn grensverleggend en origineel. Promovendi, postdocs en/of docent-onderzoekers voeren het onderzoek uit, begeleid door universitair (hoofd)docenten of hoogleraren. Ieder project bestaat uit tenminste twee deelprojecten die gezamenlijk antwoord geven op een centrale probleemstelling. Hiermee beoogt de programmacommissie te investeren in de ontwikkeling van (jonge) wetenschappers als onderzoekers en onderwijzers, en in onderzoek uitgevoerd in teams.
Het hoger onderwijs verandert snel en moet dit ook doen om gelijke tred te houden met veranderingen in de samenleving. Het focusgebied Higher Education Research (HER) wil een wetenschappelijke basis bieden die door academische leraren en instellingen voor hoger onderwijs kan worden gebruikt om effectief te reageren op maatschappelijke veranderingen en het onderwijs als geheel te verbeteren. De subsidies van het focusgebied bieden onderzoekers van de UU en het UMCU de mogelijkheid om hieraan bij te dragen met een eigen onderzoeksproject met betrekking tot hoger onderwijs. Subsidieaanvragen zijn gericht op onderzoek in één of meerdere van de volgende thema's: 1) Inclusivity of Higher Education, 2) Interdisciplinarities & flexibilities in student journeys, 3) Transitions & lifelong learning, 4) Learning for engagement in society.
Kijk hier voor meer informatie over de HER-grants.
Voor advies bij het selecteren van het juiste subsidieprogramma en hulp bij het schrijven van een subsidieaanvraag kunnen docenten bij het Centre for Academic Teaching and Learning terecht.