Vacature: Word jij onze nieuwe Studium Generale- of evenementenstagiair?

Leer nog beter schrijven en wetenschapsevenementen organiseren voor verschillende doelgroepen.

Bij het Centrum voor Wetenschap en Cultuur van de Universiteit Utrecht ontwikkelt en organiseert een enthousiast team van programmamakers en communicatieprofessionals activiteiten waarin wetenschappers en publiek elkaar ontmoeten. Misschien ken je het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht), het Betweter Festival of Studium Generale wel. Met onze programma’s willen we mensen vertrouwd maken met wetenschap, aanzetten tot denken en hun nieuwsgierigheid en onderzoekende houding stimuleren. Altijd staat interactie tussen wetenschappers en bezoekers centraal en helpen we wetenschappers met het creatief communiceren over hun onderzoek.

Voor de periode van 2 september 2024 tot 31 januari 2025 zijn we op zoek naar twee stagiairs: één met een focus op het programma van Studium Generale, en één met een focus op (de organisatie van) evenementen.

Studium Generale

Betweter festival

Als Studium Generale-stagiair werk je mee aan de ontwikkeling van evenementen voor (jong)volwassenen, over prikkelende onderwerpen op het snijvlak van wetenschap en maatschappij. Denk aan lezingen, talkshows en interviews. Maar ook aan de blogs voor onze website, heldere teksten voor op sociale media en het uploaden van video’s en podcasts om zoveel mogelijk in gesprek te gaan met ons publiek.

Als je kiest voor een stage bij Studium Generale schrijf je regelmatig blogs en andere teksten voor onze website en sociale media. Specifiek voor deze stageplek zoeken we daarom iemand met een brede interesse, die weet wat er speelt, graag schrijft en daar nog beter in wil worden. Verder ben je bereid om gemiddeld een avond per week te werken bij een event. Er is altijd genoeg te doen en veel te leren. Maar neem het niet alleen van ons aan, lees hier wat onze vorige stagiairs hierover zeggen!

Evenementen

Als Evenementen-stagiair werk je mee in de organisatie van verschillende evenementen. Denk aan basisschoolprogramma’s als Meet the Professor, familieactiviteiten in het UMU of activiteiten waarbij wetenschappers 1-op-1 in gesprek gaan met publiek, zoals Even over morgen. De doelgroepen voor deze evenementen zijn heel gevarieerd, bijvoorbeeld bibliotheekbezoekers, ouderen en families met kinderen.

Je sluit aan bij verschillende projectgroepen waarin de taken per evenement verdeeld worden. Je helpt praktisch bij de productie en communicatie door mee te denken hoe we nieuwe doelgroepen kunnen bereiken of bijvoorbeeld te zorgen voor de aankleding van een evenement. Daarnaast kan je inhoudelijk aan de slag door wetenschappers te helpen bij het vertalen van hun onderzoek naar de doelgroep. En als je het leuk vindt om te vormgeven of video's te monteren is daar ook ruimte voor. Een veelzijdige, leuke en uitdagende stage, waarbij we je graag bij verschillende fases van het organisatieproces betrekken en je ook goed kan leren hoe je alle ballen tegelijkertijd in de lucht houdt. Specifiek voor deze stageplek zoeken we iemand die kan organiseren en die wil leren hoe je wetenschapsactiviteiten opzet voor verschillende doelgroepen. Hier lees je de ervaringen van vorige stagiairs.

We zoeken en we bieden

We houden van aanpakkers én denkers die een brede belangstelling hebben, en houden van onderzoek en wetenschap. Waarbij zorgvuldig werken en overzicht houden belangrijk zijn. Als stagiair bij ons werk je de meeste tijd aan de met jou afgesproken programma’s, en ondersteun je ook regelmatig andere publieksprogramma’s als daar pieken zijn. We vinden goede stagebegeleiding belangrijk en nemen je graag helemaal op in ons team van ongeveer 20 programmamakers, project- en communicatiemedewerkers, werkstudenten en stagiairs. We werken vanuit ons kantoor in het UMU, aan de oude hortus in Utrecht.

De stagevergoeding bedraagt 275 euro per maand op basis van een fulltime dienstverband (38 uur). Onze ideale stagiair werkt drie of vier dagen per week en is verbonden aan een universiteit of hogeschool. Het maakt niet uit welke opleiding je volgt.

Reageren

Als je belangstelling hebt voor een van de stageplekken, stuur dan uiterlijk 30 mei 12:00 uur je cv en motivatie naar programmamaker Lieke Dekker, l.dekker[at]uu.nl waarbij je [at] vervangt door @), o.v.v 'Sollicitatie stage'. Geef in je sollicitatie duidelijk aan naar welke plek jouw voorkeur uitgaat, dus SG of Evenementen. Ook als je vragen hebt kun je bij Lieke terecht.

De gesprekken vinden plaats op 10 en 12 juni 2024.

Lees meer over ons werk