Incluusion Community gelanceerd

Nieuw diversiteitsnetwerk voor en door vluchtelingen

Incluusion Community launch event

Vorige week trotseerden ongeveer 50 mensen de kou voor de lancering van de Incluusion Community: het nieuwste diversiteitsnetwerk van de UU voor en door mensen met een vluchtelingenachtergrond. Medeoprichter Hesham Al-Sallal: "Ons doel is om een sense of belonging te creëren voor studenten en medewerkers met een vluchtelingenachtergrond, met de hulp van onze UU-bondgenoten."

Het lanceringsevent werd georganiseerd door leden van de kerngroep: vijf enthousiastelingen die de Community hebben opgericht. Hesham Al-Sallal legt uit: "Onze community is een veilige plek waar mensen elkaar academisch, professioneel en sociaal kunnen steunen." Medeoprichter en broer Yousef Al-Sallal voegt daaraan toe: "Het is geen community zonder actieve leden." Hij stimuleert de deelnemers daarom om hun ideeën te delen over hoe de community zou moeten functioneren.

Incluusion Community launch event collage

Stem van vluchtelingen gehoord

De kerngroep gaat per jaar minstens vier community-bijeenkomsten organiseren met de steun van Incluusion. Daarnaast organiseren ze regelmatig "Study & Work Together Sessions" in het Bestuursgebouw, om een vaste ruimte in de universiteit te bieden aan studenten, trainees, medewerkers en allies om samen te studeren, werken of hun toekomstplannen als nieuwkomers in Nederland te bespreken.

Dankzij de kerngroep is de organisatie bottom-up. De stem van vluchtelingen wordt maar al te vaak niet gehoord. Binnen dit netwerk gebeurt dat juist wel: de leden hebben direct invloed op hoe de Incluusion Community eruit komt te zien.

Yousef playing an icebreaker game
Yousef Al-Sallal

Springplank

Yousef Al-Sallal studeert ‘Conflict Studies and Human Rights’ aan de UU. Als voormalig Incluusion student speelde hij een belangrijke rol bij het opzetten van de Incluusion Community. Hij roept andere studenten op om zich ook aan te sluiten bij de community, ongeacht of ze wel of geen vluchtelingenachtergrond hebben: "Ik geloof dat de Incluusion Community dient als een springplank om een nieuwe sociale en academische cirkel in een nieuw land op te starten. Het zal de sense of belonging van studenten met een vluchtelingenachtergrond vergroten, als ze in contact komen met mensen die met dezelfde uitdagingen te maken hebben gehad en misschien dezelfde interesses hebben." Tijdens de lancering zorgt Yousef Al-Sallal ervoor dat de deelnemers zich direct thuis voelen door grapjes te maken en leuke ijsbrekers voor te stellen. De succesvolle avond werd afgesloten met pizza's en een quiz met vragen over onder andere de Nederlandse cultuur.

Incluusion manager Ragna Senf blikt terug op de lancering: "Het was geweldig om te zien dat er een mix van Incluusion studenten, reguliere UU-studenten en medewerkers aanwezig was. Mijn wens voor alle leden van onze community met een vluchtelingenachtergrond is dat deelname aan de bijeenkomsten ze zal helpen hun nieuwe identiteit hier in Nederland vorm te geven, door een ruimte te bieden waar ze agency kunnen claimen."

Buddy’s voor nieuwe studenten

Naast de sociale bijeenkomsten en de "Study & Work Together Sessions" krijgen nieuwe Incluusion studenten steun via een Buddy Support System. Reguliere UU-studenten worden gekoppeld aan nieuwe Incluusion studenten om ze te ondersteunen bij hun academische en sociale integratie aan de UU.

Nieuwe buddy's en Incluusion studenten kunnen zich voorafgaand aan elk blok aanmelden voor het buddy systeem. Nieuwe buddy's krijgen een training om zich voor te bereiden op hun rol. Voor de Incluusion studenten betekent het een soepelere overgang van het azc naar studeren. Voor de buddy’s is het een ervaring die hun wereldperspectief verbreedt.

De Incluusion Community wordt ondersteund door het EDI Office van de universiteit.