Dies Natalis 2023: De klimaatcrisis - tussen reflectie en actie

Vandaag vierden we de 387ste Dies Natalis van de Universiteit Utrecht.

Livestream terugkijken

Het thema van de diesviering is De klimaatcrisis – tussen reflectie en actie. Dat is geen feestelijk thema, maar we vinden het cruciaal hierover het debat te voeren. Het klimaat verandert immers en de gevolgen zijn verwoestend. Dat het niet lukt om het tij te keren met louter technologische oplossingen, wordt steeds pregnanter duidelijk. We moeten fundamenteel nadenken over wie we zijn, over onze consumptiepatronen en onze relatie met de natuur.

Themapagina klimaatcrisis

We hebben als Universiteit Utrecht veel systeemkennis in huis. Over de werking van het klimaat; over de oceanen, de polen en de gletsjers. Maar ook over hoe instituties en governance kunnen bijdragen aan transitie, én hoe culturen op verschillende manieren met natuur omgaan.

Tijdens de Dies Natalis kijken we in de spiegel. Hoe vinden we de juiste balans tussen reflectie en actie? Wat staat ons te doen? Als samenleving en als universiteit. En dóen we dat ook?

Diesrede

De diesrede met de titel Terug naar de toekomst. Een historische blik op de klimaatcrisis werd gehouden door Liesbeth van de Grift, hoogleraar Internationale Geschiedenis in relatie tot milieu. Liesbeth wijst erop dat veel milieuproblemen al lang op de agenda staan. Is de geschiedenis van de klimaat- en biodiversiteitscrisis slechts een aaneenschakeling van gemiste kansen? Of kan een historische blik ook helpen om koers te bepalen in het heden en ons een duurzame toekomst voor te stellen?

Lees de Diesrede (pdf)

Eredoctoraten

Tijdens de diesviering werden eredoctoraten uitgereikt aan twee internationale topwetenschappers, prof. dr. Corinne Le Quéré en prof. dr. Sonia Seneviratne. Ze krijgen het eredoctoraat vanwege hun uitzonderlijke bijdragen aan wetenschap, beleid en samenleving in de strijd tegen klimaatverandering.

Lees de speech van prof. dr. Corinne Le Quéré (pdf, Engels)

Lees de speech van prof. dr. Sonia Seneviratne (pdf, Engels)

Docentenprijzen, Alumnus van het jaar en muzikaal intermezzo

Daarnaast werden de winnaars van de Docentenprijzen extra in het zonnetje gezet en werd de prijs voor de Alumnus van het jaar uitgereikt. Het muzikaal intermezzo was in handen van het Utrechtsch Studenten Concert. Dit viert dit jaar zijn 200-jarig bestaan.