Docenten
Dr. Sven Vitse (programmacoördinator)
Sven Vitse is docent-onderzoeker Moderne Nederlandse letterkunde.
Dr. Martine Veldhuizen
Martine Veldhuizen is docent-onderzoeker Moderne Nederlandse letterkunde. Ze is gefascineerd door historische ideeën over de kracht van het gesproken woord. Opruien, beledigen, liegen en vloeken: in haar promotieonderzoek onderzocht ze deze zogenaamde ‘zonden van de tong’ in kerkelijke, juridische en ethische teksten in de Lage Landen (1300-1550).
Dr. Nina Geerdink
Nina Geerdink is docent Vroegmoderne Letterkunde. In onderwijs en onderzoek is ze vooral bezig met (sociale) poëzie, schrijvende vrouwen, auteurschap en de institutionele context van literaire productie. Ze onderzoekt de verdienmogelijkheden van vroegmoderne auteurs in relatie tot het contemporaine discours over dichterschap en geld.
Dr. Laurens Ham
Laurens Ham is docent-onderzoeker Moderne Nederlandse letterkunde. Hij doceert onder meer over de literatuurgeschiedenis vanaf 1800, over literatuurtheorie (literatuursociologie, narratologie, ideologiekritiek) en over literatuur in een cultuurhistorische context. als onderzoker houdt hij zich vooral bezig met moderne instituties, literair auteurschap en de verhouding tussen literatuur en het politieke.
Prof. dr. Marjo van Koppen
Marjo van Koppen is hoogleraar bij het departement Taal, Literatuur en Cultuur. Haar onderwijs en onderzoek richten zich vooral op de taalkunde van het Nederlands. Zij is geïnteresseerd in de syntactische variatie binnen het Nederlands: de zinsbouw van de Nederlandse dialecten en oudere fasen van het Nederlands.
Dr. Jacqueline Evers-Vermeul
Jacqueline Evers-Vermeul doet onderzoek naar de taal- en geletterdheidontwikkeling van kinderen, en de rol die teksten daarin spelen. Sinds enkele jaren richt zij zich vooral op de begrijpelijkheid van (met name educatieve) teksten en toetsen.