Samen voor dier, mens en omgeving

Op 10 december 2021 bestond de Nederlandse opleiding tot dierenarts precies 200 jaar! Dit jubileum vierden we een jaar lang met feestelijke activiteiten voor al onze medewerkers, studenten, alumni en andere relaties.

• Portret van Marion Koopmans

Wat drijft de dierenarts?

Als kind keek viroloog Marion Koopmans al over grenzen heen. Ze groeide op in een klein Limburgs dorpje, maar wist zeker dat ze naar Utrecht wilde: diergeneeskunde studeren. Na haar studie werd haar horizon steeds breder.
    De vraag is: hoe doen we het een volgende keer beter?
  • Petrischaaltje met rood gele substantie

Kantelpunten

Antibiotica zijn onze belangrijkste medicijnen tegen infecties door bacteriën. Maar de afgelopen decennia veranderde het levensreddende karakter van antibiotica in het risico van antibioticaresistentie.
    Antibiotica: van levensreddende ontdekking tot volgende pandemie?
  • Corona onderzoeker Berend Jan Bosch kijkt van twee kanten naar een kubus met een 3d afbeelding van het coronavirus erin.

Hoe is het nu met?

Voor de coronapandemie keken mensen hem meewarig aan, als hij vertelde dat hij viroloog was. Nu kent Nederland zeventien miljoen virologen; onderzoek naar virussen is ‘hot’. Berend Jan Bosch is al jaren gefascineerd door deze ziekteverwekkers.
    Berend Jan Bosch
  • Twee portretten naast elkaar van Fietje van Bochove en Els Dikker, beide in werkkleding

Student van toen en nu

Fietje van Bochove is rundveedierenarts en Els Dikker is masterstudent Gezondheidszorg landbouwhuisdieren en veterinaire volksgezondheid en heeft de vooropleiding Animal Sciences in Wageningen gedaan. Samen gaan ze in gesprek over hun vak.
    Fietje van Bochove en Els Dikker

200 jaar Diergeneeskunde

Lees meer over het jubileumboek